
Het spel Autonauts is een spel waarin je in een minecraft achtige wereld van alles moet bouwen. Je begint met niks. Je moet spullen verzamelen en door een stok met een steen te combineren kan je een bijl maken. Door steeds meer spullen te zoeken krijg je nieuwe combinaties. Het lijkt wat dat aangaat erg op Minecraft. Maar waar je bij Minecraft met Redstone aan de slag moet om van alles te automatiseren, moet je bij Autonauts robotjes programmeren. Dit programmeren is nog redelijk simpel, maar het lijkt heel erg op Scratch. Het leert je om grote projecten op te delen in kleine overzichtelijke stukjes.
In het spel heb je houten kolonisten. Deze kolonisten maken de grondstof die nodig om steeds meer blauwdrukken te onderzoeken. Maar de kolonisten hebben eten nodig. Zonder eten doen ze niks. Het eten groeit onder andere struiken of aan bomen. Wat je kan doen is zelf alle struiken langsgaan en dan de bessen naar de kolonisten brengen, maar ze willen de hele tijd eten en als jij zelf dit blijft doen heb je geen tijd meer voor het spel. Wat je dus doet is robots zo programmeren dat ze de taken voor je overnemen. De eerste robot slaat met een stok op de struik zodat de bessen op de grond vallen. De tweede robot haalt alles op en brengt het naar de opslag plek. De derde robot brengt het van de opslagplek naar de kolonisten. De kolonisten zijn blij en maken de brandstof. En als laatste brengt een robot de brandstof naar een opslagplek.
Het programmeren van de robots doe je door eerst voor te doen wat ze moeten doen. De robots doen je dan na. Maar om te zorgen dat ze door blijven gaan moet je zelf een “loop” toevoegen. Je kan de loop de opdracht geven zolang door te gaan totdat bijvoorbeeld een doos vol is. Dan als je robot genoeg upgrades heeft kan je een tweede loop toevoegen die bijvoorbeeld de doos leegmaakt door de spullen tot een ander product te verwerken.
Het hele spel draait om zoveel mogelijk te optimaliseren en je robots zoveel mogelijk te laten doen. Elke robot heeft zijn eigen functie. Je kan ze samen laten werken tot heel complexe ketens. Maar je kan het ook leuk en simpel houden. Het is een grappig spel. Als je van automatiseren en problemen oplossen houdt op een manier die makkelijk in het begin is maar erg complex kan worden als je dat wil, dan is Autonauts een leuk spel. Het leert kinderen op andere manieren naar problemen te laten en kijken en een probleem in stukjes op te delen. Dit is ook iets dat je bij programmeren vaak moet doen. je wil niet dat een stuk code alles doet, maar je deelt het op in kleinere stukken die allemaal samenwerken om tot een goed einde te komen.