Witte slaap is deel 2 van de Leopold serie. Mijn review over deel 1 “Pendel van de dood” kan je hier lezen. Het verhaal gaat verder waar deel 1 stopte. Aan het begin van het spel krijg je een hele korte samenvatting van wat er in het vorige verhaal is gebeurd. Dit kan handig zijn mocht je Pendel van de dood wat langer geleden hebben gespeeld.
Mijn advies is wel om deel 1 niet over te slaan. Je hebt de informatie van deel 1 niet nodig, maar hebt helpt je wel om je beter in te leven in het personage. Je speelt in Witte slaap nog steeds het personage van Maria. Net als in deel 1 is het erg belangrijk dat je je realiseert dat je het personage van Maria speelt en keuzes moet maken die zij zou maken. Niet keuzes die jij zou maken.
De regels van het spel zijn het zelfde als in deel 1. Ook hier is de website weer nodig. Het gebruik van de site stoorde niet en alles verliep technisch gezien redelijk soepel.
- Uitgever: Geronimo Games
- Maker: 50 Clues
- Aantal spelers: 1-5
- Aanbevolen leeftijd: 16+
- Type: Coöperatief
Over het spel
Het spel is redelijk hetzelfde als de vorige versie. Witte slaap is wel wat moeilijker dan deel 1 Pendel van de dood. Maar niet altijd op een goede manier. Waar we in deel 1 al vonden dat het er best wel heftig aan toe ging, gaat deel 2 nog een paar stappen verder. Als je niet tegen ernstige kindermishandeling kan in een verhaal, kan je deze serie beter overslaan. Wij vonden de keuzes die we moesten maken best heftig.
Tijdens het spelen los je niet alleen de puzzels op, maar kom je ook beetje bij beetje achter het achterliggende verhaal. Hoe meer je als speler realiseert wat er aan de hand is hoe “logischer” het verhaal wordt.
Wat vonden we er van
We vonden Witte slaap, deel 2 van de Leopold serie iets minder dan deel 1. Bij alles wat we deden bij deel 1 hadden we het gevoel dat we de juiste oplossing hadden gevonden. Bij een aantal puzzels van Witte slaap hadden we juiste oplossingen gevonden die voor ons heel logisch leken, maar we wisten niet zeker of het ook de redenatie was die de makers bedoeld hadden. Nu stond er vaak na als we het goed hadden bijvoorbeeld, pak kaart 43. Maar er was geen uitleg waarom we het goed hadden. We wilden eigenlijk stiekem terug gaan en de tips bekijken om te zien of wat we dachten ook de juiste denkwijze was. Iets meer feedback over de keuzes was fijn geweest.
De problemen
Er was 1 puzzel waarbij we de oplossing wel hadden maar de schrijfrichting van de oplossing belangrijk was. Nu hadden we wel de goede schrijfrichting gekozen. Maar de andere mogelijkheid zou ook kunnen. Deze zou dan wel een ander antwoord hebben gegeven.
Ook was er een puzzel waarbij je kennis nodig had die niet algemeen is. Mini spoiler. Moderne huizen in Nederland hebben geen ouderwetse stoppenkast meer. De trucjes die je vroeger kon gebruiken om het stiekem in een noodgeval weer werkend te krijgen is bij veel mensen niet meer mogelijk. De puzzel kan je nog steeds oplossen, maar het is wel jammer als je tegen dit soort dingen aanloopt.
Er was een puzzel waar we de looprichting niet duidelijk vonden. We hadden wel de goede oplossing, maar wisten niet waarom de andere mogelijkheden fout waren.
Ons grootste probleem was het einde van het verhaal. Dat was nogal abrupt. Dit kan door een vertaalfout komen. Er werd gevraagd op de kaart om dingen open te maken. Maar er was maar één getal waar we wat mee konden doen. Toen we de enige optie deden die we zagen stopte het spel ineens en was het hoofdstuk klaar. Het was blijkbaar de juiste keuze, maar we hadden niks opengemaakt.
Wat was wel leuk
Het verhaal was wel leuk, je gaat steeds dieper er in mee. Het verhaal wordt ook heel erg donker. Het word zo donker dat we ons wel ongemakkelijk voelen om het personage van Maria te spelen.
Er zijn keuzes in het spel die je maakt die spannende wendingen kunnen geven. Uiteindelijk kom je wel bij hetzelfde eindresultaat, maar via een omweg. Wij hadden de “juiste” keuzes gemaakt, maar aan het einde van het spel waren er kaarten over en daarop zagen we de alternatieve routes die we hadden kunnen nemen.
Het was een leuke avond, het spel was iets minder dan deel 1 Pendel van de dood. Maar het was wel leuk genoeg dat we deel 3 wel gaan spelen. We zijn benieuwd naar de ontknoping en of ons idee van wat er aan de hand is ook echt klopt.