GamerPapa

Bordspellen, computerspellen en andere leuke dingen

Exit – De beroving op de Mississippi

EXIT – De beroving op de Mississippi is een escape room voor thuis. Het is uitgegeven door 999 games. Het spel was voor ons een bijzondere ervaring. Het bevatte namelijk zowel de minst leuke als de leukste puzzels die we tot nu toe zijn tegengekomen tijdens het spelen van de Exit escaperooms.

Leuke twist op het ontsnappen

In het spel bevinden we ons op een rivierboot op de Mississippi die onderweg is naar New Orleans. Op deze boot zijn er uit een koffer belangrijke papieren van een passagier gestolen. We moeten de dader zien te vinden voordat we aanmeren anders lijden we ernstige reputatieschade. Door passagiers te ondervragen en hun alibi te controleren komen we er achter wie de dader is. Dit vonden we een heel erg leuke variatie op het escape room concept. De plattegrond en de personagekaartjes die je er op moet plaatsen hielpen bij het effect van een detective verhaal. Je was net Hercule Poirot die de diefstal moest oplossen.

Exit – De beroving op de Mississippi Spelmateriaal. Je ziet hier de personages die in het verhaal naar voren komen.

De puzzels

Ik vond de manier waarop de puzzels binnen het verhaal gepresenteerd werden niet zo leuk. De puzzels zijn losse stukken in het verhaal. Je helpt steeds een passagier. Deze geeft je een opdracht en dan krijg je een antwoord. Alleen de diefstal is de verbindende factor. Ik zou deze puzzels los ook in andere spellen kunnen stoppen en dan zijn ze net zo betekenisloos. Alleen het thema is misschien dan niet “rivierboot”.

Bijvoorbeeld: als je in een piramide opgesloten zit en je hebt de sleutel nodig om de volgende kamer te bereiken en deze zit in een kistje, dan past dit binnen het verhaal van ontsnappen uit een piramide.
Als de opdracht is (dit is niet uit het spel) haal alsjeblieft een boterham voor me, want ik heb honger en dan help ik je verder is een te goedkope manier om een puzzel over wat voor brood die persoon lekker vindt toe te voegen. Het heeft verder niks met het verhaal te maken.

Dubbel gevoel

Dit spel laat ons met een dubbel gevoel achter. Kunnen we het aanraden? Aan de ene kant vonden we een aantal puzzels echt niet leuk. Maar daar tegenover stonden weer puzzels die echt super leuk gevonden waren. Ook de speurtocht naar de dief was een leuke afwisseling van de standaardverhalen waarbij je uit een plek moest ontsnappen. Alleen hoe je de speurtocht doet door raadsels van passagiers op te lossen was weer jammer. De ontknoping vonden we weer fantastisch. Ook weer een leuke extra. Het gebruik van de materialen in de Exit was ook echt weer origineel gedaan, we vonden ze heel slim gevonden. Maar de materialen hadden ook problemen.

Technische problemen

Naast de problemen over of de puzzels wel of niet leuk waren en of ze nou wel of niet bij het verhaal passen, waren er nog wat andere problemen, waarvan één erg groot. Er was een puzzel waarbij de techniek die ze gebruikten om de puzzel te maken niet werkte. Een onderdeel van de puzzel was kapot, misschien een fabricagefout, maar zoals het in elkaar zat denk ik niet dat wij de enige zijn die dit probleem zullen hebben. Als het had gewerkt was het een heel leuk en heel origineel idee, maar de technische afwerking ervan had veel beter gemoeten. Ook was er een puzzel waarbij we de oplossing hadden, maar doordat het te donker was in onze kamer bleven we het antwoord fout hebben. Ze hadden hier beter naar alternatieven moeten zoeken, vooral omdat die volop aanwezig zijn.

Een lamp is geen luxe

Wat ik zelf erg lastig vond, maar dat verschilt per persoon, waren de kleuren die ze gebruikten op de decodeerkaart. Sommige kleuren leken voor mij te veel op elkaar. Hierdoor was het soms erg lastig zien welke kleur bedoeld werd. Mijn tip is dan ook om heel veel licht te hebben bij het spelen. In de avond met een gewoon plafondlampje is er niet bij. Wij hebben de zaklamp van een telefoon erbij gepakt om het beter te kunnen zien.

Conclusie

We hebben nog nooit zoveel hintkaarten moeten pakken bij een Exit spel alleen maar om te zien dat we alle stappen hadden gedaan zoals stond beschreven, maar het materiaal of de drukkwaliteit ons in de steek liet. Dit zorgde er ook voor dat we daardoor sneller naar de hintkaarten grepen. We wisten niet of wij het nou fout hadden of dat het probleem bij het spel lag.

Als je een keer een escaperoom wil spelen waarbij je niet hoeft te ontsnappen, maar een detective speelt. Dan is dit een aanrader. Het idee is leuk, de ontknoping is goed gedaan, en heeft een staartje. Er zitten fantastische materiaalpuzzels in. Als zo een spel je vooral om de puzzels gaat en het verhaal is niet zo boeiend, dan kan deze ook leuk zijn. Dat sommige puzzels bij ons niet in de smaak vielen betekent niet dat jij ze niet leuk vindt.

Wil je een verhaal waarbij de puzzels je steeds verder in het verhaal trekken doordat je deuren opent die naar een volgende kamer leiden of je voorwerpen geven die zorgen dat ergens iets open kan maken, dan is dit denk ik niet het spel.

Het was een bijzondere ervaring. Met hele hoge pieken, maar ook diepe dalen.

Copyright © 2025 | Aangedreven door WordPress | NewsExo door ThemeArile