Mijn plan: alleen Whiterun aanpassen
Om ervoor te zorgen dat ik niet helemaal de weg kwijtraak, ga ik proberen alleen maar mods te zoeken die voor Whiterun belangrijk zijn. Terwijl ik dit typ, besef ik me dat dit best beperkend kan zijn. Maar het zijn in elk geval Whiterun-mods die op de Creation Club te vinden zijn.
Als ik straks externe mods ga proberen, houd ik het in het begin ook bij Whiterun. Ik wil screenshots maken om het verschil te zien en ook wat video-opnames om te kijken of het er goed uitziet tijdens het bewegen. Sommige mods schijnen namelijk best zwaar te zijn voor je systeem.
Het doel is niet om een fantastisch mooie versie van Whiterun te krijgen. Ik gebruik dit om te leren hoe ik met mods om moet gaan en of de Creations Club daar voldoende voor is. Als het er daarbij een beetje bijzonder uitgaat zien is dat niet erg.
Eerste mods: onofficiële patch en Open Cities Skyrim
De eerste mod die ik installeer is de onofficiële patch. De tweede die ik dit keer installeer, is een mod die ervoor zorgt dat er geen laadscherm meer is bij steden. Die mod heet “Open Cities Skyrim”. Je kunt van buiten de stad direct naar binnenlopen en dit maakt echt een heel groot verschil. De bewakers kunnen de stadspoort open doen en je kunt de stad in kijken! Het is ineens een naadloze wereld geworden, wat voor mij heel veel toevoegt aan het spel.
Als je wilt zien hoe dit er in het spel uitziet, bekijk dan ook mijn YouTube-video met beelden van de Whiterun-mods in actie. De screenshots laten niet goed zien hoeveel dit toevoegt aan het spel. Misschien komt dat doordat ik zoveel uren in de ‘vanilla’ versie van Skyrim heb zitten en steeds een laadscherm kreeg bij het binnengaan van een stad. Voor mij is dit een goede reden om door te gaan met het zoeken van nieuwe mods.
Hoe pak ik het aan?
Nu moet ik voor mezelf gaan bedenken hoe ik het aan ga pakken. Ga ik in de Creation Club zoeken op de term ‘Whiterun’, of maak ik voor mezelf een lijstje met onderdelen die ik wil aanpassen, zoals:
- gebouwen
- lichten
- water
- natuur
- Inwoners
- Voorwerpen
- Weer
- Grond
Ik denk dat zoeken op “Whiterun” een makkelijkere start is, omdat ik nog niet goed weet wat er allemaal aangepast kan worden en wat er in Whiterun te vinden is.

Werken met de Creation Club
De Creation Club is het gedeelte van Skyrim waar je een groot aantal mods kunt vinden. Je kunt per categorie zoeken of zelf een zoekopdracht invoeren. Als je een aantal mods hebt uitgezocht, kun je ze terugvinden in je “load order”. Dat is de volgorde waarin de mods worden ingeschakeld in het spel. Als twee mods iets gemeenschappelijk vervangen, dan blijven de aanpassingen van de laatst ingeschakelde mod actief.

Bij veel mods staat ook een opmerking waar ze in de “load order” moeten staan. Het is heel belangrijk om dit op te volgen. Anders kunnen mods niet werken of krijg je problemen in je spel. Ik heb gelezen dat mensen op deze manier bijvoorbeeld wél de wegen van een bepaalde mod gebruiken, maar niet de bomen die in diezelfde mod zitten, omdat ze die door een latere mod laten overschrijven.
In de Creation Club is het redelijk makkelijk om de volgorde aan te passen, maar ik heb dan ook nog niet zoveel mods aanstaan.
Whiterun-mods: bomen, bomen en nog meer bomen
Wat me bij de Whiterun-mods vooral opvalt, is dat ze vaak gericht zijn op meer bomen. Hier zie je bijvoorbeeld een redelijk subtiele optie:
maar zodra ik alles aanzet, verandert Whiterun in een donker bos waarbij de huizen bijna niet meer te zien zijn. In mijn video loop ik door de stad én erbuiten, maar het is bijna onmogelijk iets te onderscheiden.
Natuurlijk zijn niet alle mods zo gefocust op bomen. Ik vond er een paar die voor mij echt iets toevoegen:
- Unofficial Skyrim Special Edition Patch (Ussep)
- Deze moet op de lijst omdat veel mods niet werken zonder deze mod. De mod zelf verhelpt veel bugs die in het spel zitten, maar past ook wat elementen van het verhaal en de omgevingen aan waar niet iedereen het mee eens is. Maar als je wilt modden zit je er waarschijnlijk aan vast.
- Alternate Start Live Another Live
- Deze is voor mij heel belangrijk omdat ik de tutorial van het spel heel traag vind. Met deze mod kan ik dat hele deel overslaan.
- Open Cities
- Met deze mod is er geen laadscherm meer bij het naar binnengaan van een stad. Maar het probleem is dat veel mods die steden aanpassen niet meer werken als je dit gebruikt. Er zijn wel oplossingen voor sommige mods, maar dat moet ik nog uitzoeken. Ik zal deze mod dan ook niet veel gebruiken in het begin. Patches en probleem oplossen wil ik tot aan het einde bewaren.
- Diverse cities overhaul Whiterun.
- Deze mod voegt een compleet nieuwe buurt toe aan Whiterun, net buiten de stadsmuren, en introduceert extra personages die daar rondlopen.
- Gardens of Whiterun
- Dit voegt kleine tuintjes toe aan Whiterun. Iets meer groen, maar het past niet alles aan.
- Fortified Whiterun.
- Deze mod voegt muren en versterkingen toe aan Whiterun. Ik weet niet of ik dat echt zou gebruiken, maar het is tenminste iets anders dan alleen planten toevoegen.
- Cities of skyrim retexture overhaul. (Cos Whiterun)
- Dit verandert de daken en muren van Whiterun. De daken hebben bijvoorbeeld rode dakpannen in plaats van de gele. Zelf ben ik geen fan van de gele stenen op de grond, dus ik zou dit niet snel standaard gebruiken.
Screenshots en problemen met verwijderen
In de volgende screenshots zie je hoe het er normaal uitziet versus hoe het wordt als alle mods tegelijk aanstaan. Een normale situatie zou zijn om niet alle pakketten met bomen aan te zetten, maar in dit geval waren het twee mods die naast gebouwen ook een paar bomen toevoegden, plus één die alleen bomen toevoegt. Dan krijg je dus een soort woud in Whiterun.
En als je dat allemaal aanzet krijg je dit
Je kunt in deze screenshots ook goed de vuurmod zien die ik heb gebruikt. Het vuur is veel voller in het eindresultaat. Hieronder nog een paar screenshots van de rest van Whiterun met alle bomen aan.




Even een normaler voorbeeld
Dit is al iets normaler om te zien, maar zoals ik al eerder schreef ben ik geen fan van die stenen op de weg. Daarom zou ik dit ook niet direct gebruiken, hoewel het een optie is als ik het huidige Whiterun ooit beu raak.
Bij het verwijderen van mods ging het niet altijd goed: mijn Whiterun-texturemod bleef actief terwijl ik die uit mijn lijst had verwijderd. Ik moest eerst Skyrim herstarten voordat het weer werkte.

Voor- en nadelen van de Creation Club
De Creation Club is een makkelijke manier om met mods te beginnen, en het is op de PlayStation zelfs de enige manier. Toch vind ik het niet ideaal: het zoeken kan volgens mij beter. Het is wel fijn dat je een waarschuwing krijgt als een mod niet kan worden ingeschakeld omdat er andere mods nodig zijn, maar het zou nog handiger zijn als de Creation Club meteen kon vertellen welke mods dat dan precies zijn.
Dit is mijn eerste kennismaking met Skyrim-mods. Ik ben natuurlijk al verder gaan kijken: mijn tweede stap is de gratis versie van Nexusmods. Het programma staat op mijn systeem en ik heb er al wat mee geëxperimenteerd. Ik kan alvast verklappen dat het bijna direct werkte, maar daarover meer in mijn volgende dagboekpost!
Lees ook de eerdere delen uit mijn Skyrim journaal
- Dag 1 Mijn Skyrim dagboek -Mods
- Dag 2 Skyrim mods – Creations Club
- Dag 3 Skyrim mods – Whiterun Creations Club
- Dag 4 Skyrim – Nexus mods Vortex mod manager
- Dag 5 Skyrim – Skyrim modden met Vortex
- Dag 6 Skyrim – Community Shaders
Handige links:
- Skyrim SE op Steam – Skyrim
- PC Game Pass | Xbox
- NexusMods – Mods
- Wabbajack – Mod Collections
- TES Skyrim SE ENB mod
- TES V: Skyrim Modding Community Reddit pagina over Skyrim mods







Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.