GamerPapa

Bordspellen, computerspellen en andere leuke dingen

Skyrim #5 :Vortex en Nexusmods: tijd om écht te gaan modden

Skyrim mods dag 6

Na het bekijken van talloze video’s over Vortex en hoe je die gebruikt met Nexusmods, is het eindelijk zover: tijd om de theorie in de praktijk te brengen en écht mods te installeren. In de Creation Club heb ik al van alles uitgeprobeerd, maar Vortex en Nexusmods bieden een heel andere aanpak.

Ingewikkeld? Soms wel

Tijdens het installeren van mijn eerste mods zag ik direct dat het behoorlijk complex kan worden. Ik kreeg meteen waarschuwingen voor conflicten en moest keuzes maken in de volgorde van mijn mods. Een programma genaamd LOOT (wat bij Vortex zit) zet je mods automatisch in de volgorde die het volgens zijn database het best vindt. Meestal gaat dat goed, want LOOT gebruikt informatie die door andere spelers online is gedeeld.

Maar op het moment dat je meerdere mods gebruikt die min of meer hetzelfde aanpassen – bijvoorbeeld allemaal een vernieuwde versie van Whiterun – is er geen “beste volgorde” meer. Dan komt het neer op persoonlijke smaak: welke mod moet het laatst ingeschakeld worden, zodat die de veranderingen van de andere overschrijft? Het voelde soms net als puzzelen met de eindafwerking van de stad.

Eenvoudig zoeken en installeren

Gelukkig was het verder vrij simpel. Als je in de Creation Club gewend bent om mods te installeren, dan is Vortex in de basis niet veel lastiger. Eigenlijk vond ik het op sommige punten zelfs makkelijker, omdat Vortex en Nexusmods voorkomen dat je een mod kunt installeren zonder dat de bijbehorende vereiste mods aanwezig zijn. Zo krijg je minder snel crashes en loop je minder vaak vast.

Bovendien is de zoekfunctie op Nexusmods erg krachtig. Ik begon met filteren op de meest gedownloade mods, zodat ik een betrouwbaar beginpunt had. Het duurde niet lang of ik richtte me niet alleen meer op Whiterun. Er zijn zoveel interessante mods te vinden dat ik al snel ook wat ingewikkeldere mods selecteerde, waarbij meerdere andere mods vereist waren.

Skyrim Script Extender: wat is dat?

Een van de eerste extra opties die ik installeerde, is de Skyrim Script Extender (SKSE). Deze uitbreiding maakt allerlei nieuwe functies mogelijk voor modmakers, waardoor er meer complexe mods kunnen worden gemaakt. Er zit wel een kleine gebruiksaanwijzing bij: je moet Skyrim opstarten via SKSE in plaats van de gewone launcher. Gelukkig maakt Vortex dat heel makkelijk door een extra startknop toe te voegen.

SKSE knop screenshot

“Take a Peek”: doorkijken voordat je opendoet

Eén van de mods die Script Extender nodig heeft, is “Take a Peek”. Deze mod vereist naast SKSE ook SkyUI en Dynamic Activation Key. Zodra je de mod probeert te starten zonder de vereiste onderdelen, krijg je keurig een melding welke je nog mist. Dat leidde er bij mij toe dat ik binnen de kortste keren meerdere ondersteunende mods binnenhaalde. Het proces was nog best soepel, want Vortex gaf telkens duidelijk aan welke stappen nodig waren.

Take a peek mod. Je kan nu door een sleutelgat kijken of de kamer leeg is.

Wat doet Take a Peek?
Met deze mod kun je eerst door het sleutelgat van een deur gluren, zodat je van tevoren ziet of er iemand binnen rondloopt. Speel je als dief of sluipschutter, dan is dit ideaal om ongemakkelijke verrassingen te voorkomen. Je kunt ook checken of er iemand vlak achter de deur staat, of misschien zelfs een bewaker op je wacht. Zo krijg je net wat meer controle over je inbraakavonturen.

Volgende uitdaging: Community Shaders en ENB

Tot nu toe verloopt het modden met Vortex erg soepel, maar mijn volgende stap wordt spannend. Ik wil aan de slag met Community Shaders en ENB-instellingen. Op internet lees ik regelmatig dat dit installaties zijn waar beginners en zelfs gevorderden soms tegenaan hikken. Misschien dat een goede tutorial alles eenvoudiger maakt, dus ik duik er gewoon in.

  • Community Shaders: Dit is een mod die de licht- en schaduwweergave in Skyrim realistischer maakt. Door deze aanpassing kan de game er ineens veel moderner uitzien, met zachte schaduwen, mooiere belichting en scherpere details. Toch vereist dit soms een stevige pc en wat extra instellingen.
  • ENB (Enhanced Natural Beauty): Een ENB is nog een stap verder op grafisch gebied. Het voegt extra effecten toe, zoals geavanceerde lichtreflecties, scherptediepte en sfeervolle kleurenfilters. Er bestaan talloze varianten van ENB’s, elk met eigen instellingen en visuele stijlen. Goed instellen kan tijd kosten, maar het resultaat is vaak verbluffend.

Er komen dus twee aparte video’s aan: eerst één over Community Shaders, en vervolgens één over ENB’s. Ik wil de tijd nemen om alle instellingen zorgvuldig te testen en te laten zien hoe je het stap voor stap aanpakt.

Collections, Wabbajack en VR

Zodra Community Shaders en ENB naar wens werken, wordt het tijd om een Premium-account te nemen op Vortex. Dan kan ik gebruikmaken van Nexusmods Collections en daarna mijn blik werpen op Wabbajack. Dat zijn grote modlijsten die door ervaren modders zijn samengesteld. Hiermee kun je in één keer een hele set aan mods installeren, waardoor Skyrim bijna een modern spel wordt.

Wabbajack ga ik bovendien inzetten voor mijn Skyrim VR-ervaring. Nu mijn PSVR2-bril en PC-adapter binnen zijn, kan het echte VR-avontuur beginnen. Wabbajack is hier ideaal voor, omdat het veelvoorkomende problemen met VR-mods al voorkomt door een kant-en-klaar pakket te bieden. Ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken, maar daarover later meer!

Handige links:

Copyright © 2025 | Aangedreven door WordPress | NewsExo door ThemeArile