GamerPapa

Bordspellen, computerspellen en andere leuke dingen

Skyrim #6 Mijn Community shaders ervaring

Skyrim dag 7

Ik heb eindelijk de sprong gewaagd en Community Shaders aan mijn modlijst toegevoegd. Tijdens het installeren bleek al snel dat er meer bij komt kijken dan alleen een simpele klik in Vortex. Een aantal extra mods bleek nodig om Community Shaders soepel te laten draaien, waaronder de bekende Skyrim Script Extender (SKSE). Hoewel SKSE eerst probleemloos werkte, kreeg ik ineens foutmeldingen (DLL-errors) bij het opstarten. Na wat experimenteren bleek niet SKSE zelf de boosdoener, maar een andere mod die iets extra’s met SKSE deed en waar ik een tweede installatiestap over het hoofd had gezien. Probleem opgelost!

Basisbenodigdheden voor Community Shaders

Zodra Community Shaders en de bijbehorende mods geïnstalleerd waren, dook ik in de handleiding. Daar bleek dat er nog een aantal specifieke “Community Shader-mods” nodig is om alles volledig tot zijn recht te laten komen. Het gaat om:

In mijn testsave regende het toevallig, waardoor meteen opviel dat de straten er natter uitzagen en de stenen wat meer diepte kregen. Ook het gras reageerde op mijn personage door opzij te buigen. Het zag er nog niet zo spectaculair uit als in sommige YouTube-video’s, maar ik merkte duidelijk dat Community Shaders al een stap in de goede richting is.

Op zoek naar meer opties

Na deze eerste indruk wilde ik natuurlijk zien of er nog meer te behalen valt. Een zoektocht “Community Shaders” op Nexusmods leverde niet veel extra’s op, behalve mods waar het woord “Reshade” bij stond. Reshade is een apart programma waarmee je nog meer grafische verbeteringen kunt toevoegen, zoals speciale filters en kleureffecten. Er zijn echter ook mods die Community Shaders als basis nemen en daar hun eigen draai aan geven. Op de Nexus-pagina van Community Shaders staat een handig overzicht van mods die méér doen dankzij deze shadertechniek. Dat vind je onder het kopje “Requirements”.

Het sneeuwbaleffect van modden

Tijdens mijn zoektocht naar toffe Community Shaders-mods kwam het bekende modding-dilemma weer naar voren: hoe meer je installeert, hoe meer afhankelijkheden en mogelijke conflicten er ontstaan. Ik merkte dat ik steeds vaker mods aan- en uitzette om te zien of alles goed samenwerkt. Om het verschil duidelijk te kunnen beoordelen, heb ik diverse savebestanden aangemaakt, elk op een ander punt in Whiterun. Zo kon ik snel switchen en “voor en na”-screenshots maken. Sommige veranderingen zijn namelijk subtiel en vallen pas op wanneer je echt gericht kijkt.

Dit hele proces – lezen, installeren, conflicten oplossen, weer testen – is precies de reden waarom ik aan deze serie artikelen ben begonnen. Ik wil voor mezelf bijhouden wat ik allemaal doe, welke mods nuttig zijn, en waar de valkuilen liggen en welke resultaten haalbaar zijn.

Hier heb ik aan mijn huis een extra mod toegevoegd. SMIM. Deze mod maakt de objecten Skyrim wat mooier, minder hoekig. Het is een subtiele aanpassing maar het helpt. Het effect is goed te zien bij de kast aan de rechterkant.

Vortex Premium en Reshade

De installatie van Community Shaders verliep achteraf vrij soepel. Na een paar kleine hobbels door mijn eigen onoplettendheid kreeg ik het werkend, maar het resultaat was wat subtieler dan ik had verwacht. Tijdens mijn verdere zoektocht stuitte ik op Reshade, dat volgens sommigen onmisbaar is voor de ultieme grafische upgrade. Waar ik eerst van plan was om ENB te gaan onderzoeken, komt Reshade nu ineens ook om de hoek kijken.

Verder lijkt een Premium-abonnement bij Nexusmods handig, zodat ik sneller kan downloaden en minder tijd kwijt ben aan wachten. Zeker straks, als ik grotere modlijsten wil proberen, bespaart dat een hoop gedoe. Na Community Shaders en Reshade (of ENB) wil ik bijvoorbeeld eens kant-en-klare modlijsten proberen via Collections of Wabbajack, gemaakt door ervaren modders die Skyrim in één klap naar een moderner niveau tillen.

Bovendien hoop ik Wabbajack te gebruiken voor mijn Skyrim VR-ervaring. Nu de PSVR2-bril en PC-adapter binnen zijn, ligt er een hele wereld aan VR-mods open. Wabbajack is dan ideaal om sets van mods makkelijk te installeren. Maar daarover later meer, want eerst ga ik nog even door met Community Shaders en alle bijbehorende uitbreidingen.

Handige links:

Copyright © 2025 | Aangedreven door WordPress | NewsExo door ThemeArile