GamerPapa

Bordspellen, computerspellen en andere leuke dingen

#11 Skyrim VR en hoofdpijn

We zijn inmiddels weken verder. Het is me eindelijk gelukt om Skyrim VR met PSVR2 op een manier te spelen waar ik echt tevreden mee ben. Het duurde veel langer dan ik wilde, en op een gegeven moment was ik vooral bezig met fps-meters in plaats van het spel zelf.

Terug naar het begin

Na mijn eerste stappen in het modden van Skyrim op een normale monitor, wilde ik de sprong maken naar VR. Niet zomaar VR, maar een ervaring waarin Skyrim er ook echt mooi uitziet. Daarom besloot ik om een modlijst te gebruiken. Zelf alles installeren leek me op dat moment te veel werk.

Eerste poging: Mad God Overhaul

Ik koos voor de Mad God Overhaul (MGO) via Wabbajack. Deze modlijst wordt vaak genoemd als dé manier om Skyrim VR er prachtig uit te laten zien. Maar dat komt met een prijs: je hebt een krachtige pc nodig. Gelukkig beschik ik over een NVIDIA 4080, een kaart die op papier flink wat kan.

Toch liep de installatie al snel stroef. De lijst is instabiel en vereist veel aanpassingen aan je systeem. Je moet onder andere je pagefile aanpassen, Skyrim opnieuw installeren, en van alles uitschakelen wat op de achtergrond draait.

Na het downloaden van ruim 253 GB (!) aan mods, was het zover. Maar eerlijk? Ik vond het het niet waard. De personages zagen eruit als plastic poppen, het spel crashte in de buurt van Whiterun, en de framerate was niet goed te krijgen – ondanks dat ik de instructies nauwkeurig volgde.

Tweede poging: Fus Roh Dah

Na de frustratie met MGO ben ik overgestapt naar Fus. Deze modlijst komt in drie varianten: Fus, Fus Roh en Fus Roh Dah. Ik ging voor de laatste. De installatie verliep vlot, maar het zag er wazig uit en liep niet lekker. Gelukkig kon ik eenvoudig instellingen aanpassen.

Discord: de redding

Via de Discord van Fus kreeg ik hulp. Ik had per ongeluk nog Nvidia driver tweaks actief staan die ik eerder voor MGO had gebruikt. Pas na een volledige herinstallatie van de drivers werd alles weer scherp.

Een van mijn doelen was een stabiele framerate, want ik word snel misselijk van schokken in VR. In het begin dacht ik dat ik 120 fps nodig had op mijn PSVR2, maar op Discord hoorde ik dat 90 fps stabiel beter is dan 120 die steeds fluctueert. En dat klopt – het speelt veel prettiger.

Renderinstellingen en beeldscherpte

Mijn beeld was lange tijd niet scherp genoeg. DLAA maakte alles te wazig voor mij. Ik probeerde het te verbeteren door nieuwe versies van DLAA toe te voegen, maar dat leverde 45 fps op – onwerkbaar.

Toen begon ik te experimenteren met resoluties. Van extreem laag (40%) tot veel te hoog (150%). Uiteindelijk bleek 80% renderresolutie met TAA de beste balans te geven: scherp genoeg en stabiel op 90 fps in zware gebieden.

Maar het bleef knagen dat ik met een 4080 toch genoegen moest nemen met dit soort “noodoplossingen”.

De doorbraak

Na wat gesprekken op Discord ontdekte ik dat ik in mijn Community Shaders-installatie zowel DLAA als TAA tegelijk had aanstaan – en dat werkt dus niet goed samen. Ik zette TAA uit, schakelde DLAA weer in, en verhoogde mijn resolutie naar 110%.

Resultaat? Een scherp beeld. 90 fps in grotten en op de meeste plekken buiten. Soms daalt het kortstondig naar 75, maar dat stoort me niet meer. Het spel is nu echt speelbaar geworden – én het ziet er mooi uit.

Nog een paar extra tips

  • Zet water-effecten in Community Shaders uit als je merkt dat je fps te veel zakt.
  • Gebruik de Discord van Fus. De community is actief en erg behulpzaam.
  • Installeer Wabbajack op een aparte SSD als dat kan. Dat versnelt het hele proces aanzienlijk.
  • Gebruik de optie om mods uit te schakelen in Fus. Dat maakt testen veel makkelijker.
  • Blijf testen in verschillende omgevingen: grotten, steden, regen, sneeuw. Het gedrag van je VR-prestaties verschilt enorm per locatie.

Conclusie

Skyrim VR is nu eindelijk speelbaar op een manier waar ik blij van word. Het heeft me weken gekost, talloze frustraties opgeleverd, maar ook veel geleerd. Als ik ooit terug zou gaan naar de normale versie van Skyrim, zou ik absoluut een ENB of Community Shaders gebruiken.

Maar voorlopig ligt de focus op VR. En nu ik Fus draaiend heb, kan ik eindelijk echt gaan spelen.

Handige links:

Copyright © 2025 | Aangedreven door WordPress | NewsExo door ThemeArile